W Iranie kobiety protestują przeciwko hidżabowi. Pozywają w Indiach za noszenie go: NPR


Organizacje studenckie demonstrowały w Kalkucie 20 października, protestując w odpowiedzi na śmierć Mahsy Amini w areszcie policyjnym w Iranie.

Debarchan Chatterjee / NurPhoto przez Getty Images


ukryj etykietę

zmień napisy

Debarchan Chatterjee / NurPhoto przez Getty Images


Organizacje studenckie demonstrowały w Kalkucie 20 października, protestując w odpowiedzi na śmierć Mahsy Amini w areszcie policyjnym w Iranie.

Debarchan Chatterjee / NurPhoto przez Getty Images

Mumbai, Indie — Materiał filmowy irańskich kobiet zaprotestowali i spalili ich hidżaby zafascynowanych Hindusów, po części dlatego, że widzą odwrotny scenariusz rozgrywający się w domu: muzułmańskie kobiety są pozwać rząd Indii o prawo do zachowania hidżabu.

Ich pozew, wniesiony przez uczniów szkół średnich o zakaz noszenia chust w klasach w południowych Indiach, trafił do Sądu Najwyższego, gdzie sędziowie w tym miesiącu przyjęli, że oni również nie mogli się zgodzić o problemie.

Odzwierciedla to, jak wrażliwe jest wszystko, co dotyczy hidżabu w Indiach z większością hinduską, zwłaszcza za premiera Narendry Modiego. Ustawodawcy z jego hinduskiej partii nacjonalistycznej byli oskarżony o podżeganie do przemocy przeciwko 200 milionom muzułmanów w Indiach – największej mniejszości w tym kraju.

Jednak hinduscy konserwatyści Modiego bronią protestujących muzułmanek w Iranie.

Oskarżeni o dyskryminację antymuzułmańską w domu, hinduscy nacjonaliści wyrażają poparcie dla irańskich kobiet

Protesty w Iranie wpisują się w narrację popularną wśród wielu hinduskiej większości w Indiach: hidżab jest przykładem „radykalnego islamu”, narzędziem kontroli kobiet i postępem w kierunku kontroli duchowej.


Wcześniej w tym miesiącu gwiazda Bollywood Priyanka Chopra potępiła śmierć w irańskim areszcie Mahsy Amini, który został aresztowany przez tak zwaną policję moralności za niewłaściwe noszenie hidżabu. Chopra został oskarżony o hipokryzję za to, że nie wyrażał zaniepokojenia traktowaniem muzułmanów w Indiach.

Eugene Gologursky/Getty Images dla Fast Company


ukryj etykietę

zmień napisy

Eugene Gologursky/Getty Images dla Fast Company


Wcześniej w tym miesiącu gwiazda Bollywood Priyanka Chopra potępiła śmierć w irańskim areszcie Mahsy Amini, który został aresztowany przez tak zwaną policję moralności za niewłaściwe noszenie hidżabu. Chopra został oskarżony o hipokryzję za to, że nie wyrażał zaniepokojenia traktowaniem muzułmanów w Indiach.

Eugene Gologursky/Getty Images dla Fast Company

„Od 11 września pierwszą rzeczą, jaką widzisz wraz z nadejściem radykalnego islamu, są ubrania” – komentator Tavleen Singh. powiedział w niedawnej audycji telewizyjnej. „Za każdym razem, gdy mężczyźni decydują, co kobieta powinna nosić, to źle. Hidżab… ma być bronią polityczną”.

Singh pochodzi z rodziny Sikhów. Była wczesną zwolenniczką Modiego, który później napisał książkę o tym, jak bardzo była z nim rozczarowana.

Jednak jej poglądy na temat kobiecego ubioru odpowiadają zwolennikom Modiego, którzy obawiają się wpływów islamistów w Indiach i podkreślają, że władze indyjskie nie są osamotnione w swoich wysiłkach na rzecz ograniczenia hidżabu. Islamskie osłony twarzy, choć nie chusty, nie zakazane we Francji Również.

„Każda próba zasłaniania kobiet w imię religii, nawet jeśli zaczyna się od chusty, powinna być postrzegana jako znak fundamentalizmu religijnego i przyszłości, w której powszechne zakrywanie kobiet będzie nakazane przez prawo”, mówi Swati Goel Sharma, autor książki nowa książka pod tytułem Debata o hidżabie: ujarzmienie sprzedawane jako wolność.

Dlatego odradza się to w klasach indyjskich szkół publicznych. „To jak zawracanie kół z powrotem” – mówi.

Sharma i jej współautor Sanjeev Newar złożyli petycję przeciwko pozwowi muzułmańskich uczennic w sądzie najwyższym stanu Karnataka w południowych Indiach.

Wielu hinduskich nacjonalistów widzi sprzeczność w tych, którzy popierają irańskie kobiety zdejmujące hidżab, jednocześnie wspierając indyjskie kobiety, które chcą go zachować.


Członkowie All India Muslim Students Federation protestowali 8 lutego na Uniwersytecie w Delhi przeciwko zakazowi noszenia hidżabu w szkołach przez rząd stanu Karnataka.

Sanchit Khanna / Hindustan Times przez Getty Images


ukryj etykietę

zmień napisy

Sanchit Khanna / Hindustan Times przez Getty Images


Członkowie All India Muslim Students Federation protestowali 8 lutego na Uniwersytecie w Delhi przeciwko zakazowi noszenia hidżabu w szkołach przez rząd stanu Karnataka.

Sanchit Khanna / Hindustan Times przez Getty Images

„Sprzeciwiajcie się hidżabowi w Iranie. Popierajcie hidżab w Indiach. Hipokryzja liberalnych gangsterów!” CT Ravi, krajowy sekretarz generalny partii Bharatiya Janata w Modi, on tweetował w zeszłym miesiącu.

Muzułmanki mówią, że chodzi o wybór

Ale wiele kobiet z lewicy i prawicy w Indiach twierdzi, że to bez znaczenia. Mówią, że nie chodzi o hidżab. Chodzi o wybór.

„W Iranie państwo ingeruje w prawa kobiet – w wybory kobiet – aby decydować, w co się ubrać, a czego nie. I to jest dokładnie problem, z którym borykają się muzułmańskie dziewczęta w szkołach w Karnatace” – mówi Samar. Ali, sekretarz generalny związku studenckiego na Uniwersytecie Języków Angielskich i Języków Obcych w Hyderabadzie w południowych Indiach.

Ali, który nosi hidżab, oskarża hipokryzję w innym kierunku. Jeśli promujesz wybór dla irańskich kobiet, mówi, musisz zrobić to samo dla dziewcząt z Karnataki. Ci, którzy nie mają „podwójnych standardów”, mówi.

„To oczywiste, jak stronniczy są ci ludzie. Nawet media w Indiach przedstawiają protesty w Iranie jako po prostu antyhidżabowe”, mówi Ali. „Ale co więcej, chodzi o podstawowe prawo kobiet do wyboru”.


Irańscy protestujący protestowali w Teheranie 21 września po tym, jak Mahsa Amini zmarł w areszcie tamtejszej tak zwanej policji moralności.

AFP przez Getty Images


ukryj etykietę

zmień napisy

AFP przez Getty Images


Irańscy protestujący protestowali w Teheranie 21 września po tym, jak Mahsa Amini zmarł w areszcie tamtejszej tak zwanej policji moralności.

AFP przez Getty Images

Obie strony krytykują medialne relacje na ten temat. Ci po prawej twierdzą, że zachodnie media niesprawiedliwie gloryfikują licealistki w Karnatace. I oskarżają indyjskie grupy muzułmańskie o stosunkowo milczenie w sprawie protestów w Iranie.

Ale wszyscy wydają się być zgodni co do jednego: kiedy celebryci Bollywood ważą się, zyskują zbyt duży zasięg.

Najlepsza aktorka Bollywood mówi o Iranie – i jest w ogniu online

7 października indyjska gwiazda filmowa Priyanka Chopra potępiła śmierć w irańskim areszcie Mahsy Amini, aresztowanego przez krajową tak zwaną policję moralności za niewłaściwe noszenie hidżabu. Chopra powiedziała, że ​​„jest zachwycona” irańskimi protestami, które nastąpiły później.

„Głosy, które przemawiają po wiekach wymuszonej ciszy, słusznie wybuchną jak wulkan! I nie można ich i NIE WOLNO uciszać” – aktor napisał na Instagramie.

Została za to szybko oczerniona i zalany oskarżeniami o hipokryzję.

Nabiya Khan, indyjski poeta muzułmański, który nosi hidżab, mówi, że Chopra wyraźnie milczy na temat prześladowań mniejszości w domu.

„Nigdy nie słyszeliśmy, by poruszała kwestię linczowania tłumów, nielegalnego buldożowania muzułmańskich domów i alarmującego wzrostu przestępstw z nienawiści wobec muzułmanów i dalitów w Indiach” – mówi.

To nie pierwszy raz, kiedy Chopra, Ambasador Dobrej Woli ONZ został oskarżony o hipokryzję.

Dwa lata temu, po niej wyraził poparcie dla Black Lives Matterobserwatorzy zwracali uwagę, że w 2008 roku pojawił się on w: seria filmów promocyjnych dla kremów rozjaśniających skórę w Indiach o nazwie White Beauty. Ona później powiedziała, że ​​żałuje reklam.

Hidżab jest używany jako narzędzie polityczne przeciwko rządom

To, jak Hindusi postrzegają ruch antyhidżabowy w Iranie, zależy w dużej mierze od religii i ideologii.

„Prawica chciałaby oczernić islam. Więc to tak:„ Widzisz, powiedzieliśmy ci, że to opresyjne” – mówi Debangana Chatterjee, politolog z Uniwersytetu Jain w Bengaluru. „Wtedy są liberałowie na lewicy, którzy twierdzą, że wybór kobiet powinien być priorytetem”.

Tym, czego im wszystkim brakuje, mówi Chatterjee, jest trochę historii: zarówno w Iranie, jak iw Indiach hidżab był używany jako narzędzie politycznego aktywizmu przeciwko rządowi.

Przed rewolucją islamską w Iranie w 1979 r. muzułmańskie zasłony były „symbolem oporu przeciwko represyjnemu reżimowi szacha”, napisał Chatterjee. w niedawnym eseju dla indyjskiej publikacji internetowej Scroll.in. Odnotowuje, że używali ich także algierscy nacjonaliści przeciwko Francuzom, aw latach 70. także Egipt. Teraz uczennice z Karnataki wykorzystują je, by zapewnić sobie własną agencję, mówi Chatterjee.

„Ktoś, kto nosi burkę, niekoniecznie jest zacofany. Ideą represji nie jest to, co ktoś nosi, ale to, czy nosi ją dobrowolnie, czy nie” – mówi. „To właśnie łączy Indie i Iran.

Leave a Comment