Olbrzymi obraz katastrofy samochodowej Andy’ego Warhola może sprzedać się za ponad 80 milionów dolarów

Pisemny Jacqui Palumbo, CNN

Andy Warhol może być najbardziej znany ze swojej pop-artowej ikonografii Marilyn Monroe, prezesa Mao i puszek z zupą Campbella, ale „upiorny” sitodruk przedstawiający rozbity samochód zostanie wystawiony na sprzedaż w Sotheby’s w Nowym Jorku w przyszłym miesiącu. Oczekuje się, że sprzeda się za ponad 80 milionów dolarów, zgodnie z komunikatem prasowym, 16 listopada podczas tygodnia w domu aukcyjnym.

„White Disaster (White Car Crash 19 Times)” to kolosalny obraz, który Warhol stworzył w 1963 roku w ramach serii „Death and Disaster”. W tym czasie Warhola uderzyły przerażające i makabryczne obrazy – chmury bomb atomowych, krzesła elektryczne – i to, jak szeroko drukowane publikacje je powielały, wierząc, że czytelnicy uodpornili się na ich wpływ. Ze wszystkich jego prac, seria najbardziej dotyczyła jego fiksacji na temat ludzkiej śmiertelności.

Rzadki duży sitodruk Andy’ego Warhola trafi na aukcję w listopadzie. Kredyt: Brownie Harris/Corbis Historyczne/Getty Images

W „Białej katastrofie” Warhol zduplikował jedno zdjęcie przedstawiające wypadek samochodowy 19 razy w czerni i bieli. Ma 12 stóp wysokości i 6 stóp szerokości, jest to największy z jego wraków samochodowych.

„To, co wyróżnia (obraz) to nie tylko jego ogromna skala, która naprawdę dezorientuje każdego, kto stoi przed nim… ale także jego paleta” – wyjaśnił David Galperin, szef działu sztuki współczesnej w Sotheby’s w Nowym Jorku, dodając, że Warhol powtórzył swój wizerunek w serii w różnych odcieniach, w tym lawendy i pomarańczy. „Naprawdę wydaje się świecić, gdy czarny sitodruk rejestruje się na surowo białym tle”.

„Na tym zdjęciu jest siła, by czuć się skarlałym” – powiedział David Galperin, szef działu sztuki współczesnej w Sotheby’s New York. Kredyt: Dzięki uprzejmości Sotheby’s

Galperin porównał skalę i kształt dzieła z religijnymi ołtarzami, odnosząc się do katolickiego wychowania Warhola i religijnych podtekstów w jego pracy – zwłaszcza w jaki sposób obrazy ikon religijnych inspirowały jego portrety celebrytów. Warhol pracował nad serią „Śmierć i katastrofa” w tym samym czasie, gdy wykonywał sitodruk swojego słynnego obrazu Monroe po jej śmierci w 1962 roku.

„Te idee celebryty, tragedii, sławy, śmierci – to tematy, które zajmowały Warhola i myślę, że seria, nad którą pracował w tym samym czasie, obrazy Marilyn i obrazy „Śmierć i katastrofa” są misternie powiązane. – powiedział Galperin.

„Silver Car Crash (Double Disaster)” ustanowił rekord, przekraczając 100 milionów dolarów w 2013 roku. Kredyt: Emmanuel Dunand/AFP/Getty Images

W 2013 roku mniejsze dzieło z serii „Silver Car Crash (Double Disaster)” sprzedano w Sotheby’s za rekordową kwotę 105,4 miliona dolarów. Do zeszłego roku królowała jako najdroższa grafika Warhola, kiedy 40-calowy sitodruk Monroe pobił rekord każdego amerykańskiego artysty, osiągając 195 milionów dolarów.

Przed sprzedażą „White Disaster” będzie można oglądać w Sotheby’s New York od 4 do 16 listopada. Od 25 lat znajduje się w prywatnej kolekcji i był wcześniej własnością Heinera Friedricha, założyciela Fundacji Dia Art i handlarza dziełami sztuki Thomasa Ammanna, według Sotheby’s. Pojawiał się na głównych wystawach poświęconych Warholowi i szeroko pojętemu pop-artowi w Tate Museum w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu, a ostatnio w Walker Art Center w Minneapolis.

Leave a Comment